696

Fast-Displacement Electric Tender

– Zie voor een uitgebreid testverslag het Maart ’23 nummer van Motorboot Magazine –

Deze klant wilde een elektrische boot waarmee ze gezellig en in alle comfort met 8 personen door de grachten kunnen. Maar ze wilde ook sneller kunnen, en flinke vlotte dagtochten maken zonder aan de range te denken. Dit was niet te vinden….Dikke E motoren zijn er voldoende, maar de beschikbare accu’s zijn de restrictie. Voeg je er meer toe, dan wordt alles zwaarder en heb je meer accu’s nodig. Enzovoort…Buiten dat de gewenste prestaties haast niet te behalen zijn, lopen de (accu) kosten ook enorm op.

Dus lichtgewicht is key. Met een onderwaterschip dat exact uitgekiend is voor de gewenste snelheid en het gewicht. Het resultaat is een tender die het optimum aan prestaties uit de huidige elektrische techniek haalt. Ze heeft een ongeëvenaarde range, ook op hogere snelheid. Hierdoor kunt u net zo zorgeloos varen als met benzine/diesel concurrenten. Maar dan in stilte, zonder motor onderhoud, voor een vergelijkbare prijs.

In de praktijk kan er van Alkmaar naar Amsterdam gevaren worden in 3 uur, EN weer terug! Getest. Gemiddeld ruim 13 km/u dus, wat zover ons bekend geen elektroboot haar nadoet. Zeker niet in dit prijs segment.

Nu is er echt geen reden meer om niet elektrisch te gaan varen. De hele dag lekker opschieten, zonder aan de accu te denken.

Zie ook de video onderaan deze pagina, en hier nog wat toelichting op de rompvorm.

Snelheid – Vaartijd – Range
6 kmpu – 60 uur – 360 km
9 kmpu – 22 uur – 200 km
11 kmpu – 13 uur – 140 km
13 kmpu – 7 uur – 90 km
16 kmpu – 3,5 uur – 60 km
19 kmpu – 2,5 uur – 50 km
25 kmpu – 1,5 uur – 40 km

Het comfort doet niet onder voor de vaareigenschappen. Deze klant wenste een asymmetrisch interieur, waar rondom de kapitein sociaal gezeten en gelegen kan worden, met fijne armleuningen en drankhouders binnen handbereik. In de organisch gevormde kastjes is veel aflegruimte voor kleine zaken als telefoons en tasjes. De diepe en hoge zittingen hebben flinke rugleuningen. In de punt is een aparte plek gecreëerd waar je met z’n tweetjes heerlijk onderuit kunt zakken, en zo zijn er in totaal 10 fijne zitplaatsen.

Via het lage zwemplateau kunt u gemakkelijk het water in en uit, en ook daar weer 2 ergonomisch gevormde zitjes, om onderuit met de benen in het water te bungelen. Hier is het ook makkelijk opstappen, net als op de steps aan beide zijden in de kuip, waar decking ligt ipv kussens.

Voor de styling boven water zijn we gegaan voor een beetje oud en nieuw door elkaar. Rank en strak.

Over de zitpositie achter het stuur is goed nagedacht. Hier kunt u lekker achterover zakken met riante armsteun en het stuur en gashandel perfect binnen handbereik. Wat ook geldt voor staand varen, door de design stuurstoel. De fraaie stuurstand gaat mooi op in de organische lijnen, en er is altijd perfect zicht rondom. Nooit een rijzende boeg in de weg.

De bimini geeft riant schaduw over 4 zitplaatsen, ligt snel en gemakkelijk plat op de rugleuning van de achterbank, en heeft ook zijn eigen opslag om hem helemaal uit de weg en onderhoudsvrij te hebben.

De motor is mooi uit het zicht, maar kan wel opgeklapt worden ivm inspectie, traileren en aangroei. Er is een natte opslag voor fenders en lijnen. Na een dag varen hoeft er niet met zeiltjes gerommeld te worden, de boot is zelflozend en alle kussens kunnen in een droge opslag. Door haar trailer gewicht van slechts 700 kg kan ze achter elke middenklasser.

 

Uitrusting

Compressor Coolbox – 32 liter – Geschikt voor flessen – In kastje
Bluetooth audio – In eigen nis op maat
Bimini – Kan neergeklapt liggen of droog opgeborgen worden
8 drankhouders rondom
Nood wc in vooronder
Geïntegreerd slot
Flinke uitneembare afvalbak
USB en 12v laad punten

De boten worden klant specifiek afgewerkt, dus alle ruimte om er helemaal uw eigen stijl aan te geven. Natuurlijk de kussens, maar ook de decking kan in allerlei kleuren combinaties uitgevoerd worden, met eventueel custom patronen / logo’s erin uitgesneden. Kies daarbij een unieke wrap en bijpassende kleur van de bimini en er ligt een heel bijzondere boot.

Prijzen

Een vaarklare basis boot komt uit op €36.000,- incl. Deze loopt 16 km/u met 2 personen en heeft bij 9 km/u al ruim 10 vaaruren.

Om het volledige potentieel qua snelheid, range en comfort te benutten, opteert u voor een dubbel accupack en twee keer zo sterke motor. Ze loopt dan met 4 personen nog 20 km/u. Plus alle opties voor nog comfortabelere tochten. Dan wordt de prijs €55.000,- incl.

Actuele levertijd = 2 – 4 maanden

 Vraag hier uw prijslijst met standaard uitrusting aan

Specs

Lengte × Breedte: 6,96 × 1,95 m

Diepgang: 0,6m of 0,3m (motor opgeklapt)

Kruiphoogte: 1 m
CE-D
8 personen

Cascobouw uitgevoerd door Lasbedrijf Leeuwarden

Het wrappen van de romp

Hierboven uitgerust met de 6 kW basis motor, die al ruim 16 km/u met 2 personen loopt, en deze topsnelheid ruim 3 uur aan kan houden! 

Ter vergelijk, een conventioneel ontwerp tender van 7 meter heeft voor deze snelheid minimaal 20 pk nodig, en dan is de tank na 3 uur volgas ook leeg.

Aan de minimale hekgolf is af te lezen dat dit een zeer efficiënte rompvorm is, ongeacht welke snelheid er aangehouden wordt.

De acceleratie met 12 kW motor is een ware sensatie! Even de kids uitlaten op een tube achter de sloep is geen probleem, elektrisch!

Met 5 volwassenen en 5 kids loopt de topversie nog 17 km/u